After Sales Support

DE KRACHT VAN CONNECT­IVITEIT

NEBIM

Een betrouwbare truck is de basis voor efficiënt transport. Connectiviteit is daarvoor een belangrijk hulpmiddel. Nebim-expert Michiel Mannaerts, werkzaam bij de afdeling Aftersales Support Connectivity, gaat aan de hand van 5 voordelen in op de kracht van connectiviteit.

1. HET JUISTE ONDERHOUD OP HET JUISTE MOMENT

“Een goed onderhoudsschema is de basis voor een goed onderhouden truck”, zegt Michiel Mannaerts. “Dus: het juiste onderhoud op precies het juiste moment. Het schema bepalen we aan de hand van een aantal factoren. Denk aan de gebieden waar de truck gaat rijden, het aantal kilometers per jaar, het aantal motoruren, het type brandstof en de belasting van de truck. Als dat schema is vastgesteld, begint de opvolging en daar komt Connectivity Support aan bod.”

2. 24/7 INZICHT IN PRESTATIES VAN DE TRUCK

“We kunnen tegenwoordig steeds meer data uit voertuigen halen. Dankzij connectiviteit kunnen we een voertuig 24/7 op afstand volgen. Met Connectivity Support hebben we automatisch inzicht in de prestaties van de truck en de staat van vitale onderdelen. Op basis van die data kunnen we de meest optimale onderhoudsinterval bepalen en servicebeurten efficiënt plannen. Zo sta je als klant nooit te vroeg of te laat in de werkplaats. Dat verhoogt de efficiency en de uptime.”

3. ASSISTENTIE OP AFSTAND

Niets is vervelender dan een calamiteit onderweg. Ook hier biedt connectiviteit de oplossing. Mannaerts: “Foutcodes kunnen we op afstand uitlezen. Aan de hand daarvan schatten we de situatie in en bepalen we of het nodig is om een monteur langs te sturen of dat de chauffeur zelf naar een werkplaats kan rijden. In sommige gevallen kunnen we een probleem al verhelpen voordat de chauffeur er iets van merkt. Bijvoorbeeld door op afstand een software-update uit te voeren. Dat heeft als extra voordeel dat de chauffeur hiervoor niet meer speciaal naar de werkplaats hoeft.”

4. ONDERHOUDSPLANNING AFGESTEMD OP SPECIFIEKE INZET

Belangrijk voordeel van connectiviteit is dat we het onderhoudsschema tussentijds kunnen aanpassen aan de daadwerkelijke inzet van een truck. “Het kan best zijn dat de inzet van de truck verandert door bijvoorbeeld seizoenswerk. Dat heeft invloed op het onderhoudsschema. Wellicht dat een truck hierdoor eerder binnen moet komen voor onderhoud, of juist later. Als de inzet van een truck verandert, krijgen we automatisch een melding en passen we de onderhoudsplanning pro-actief aan.”

“We passen de onderhouds­planning pro-actief aan.”

Michiel Mannaerts, Aftersales Support Connectivity

5. ZELF AAN DE SLAG MET VOLVO CONNECT

Volvo Connect is één centraal klantenplatform voor alle digitale services en functies waarmee je als bedrijf zelf meteen aan de slag kunt. Binnen Volvo Connect kun je verschillende Dynafleet-abonnementen afsluiten: Fuel & Environment, Positioning en Driver Times. Hiermee kun je als klant informatie over meer dan 300 parameters uit de truck halen.

  • Fuel & Environment geeft inzicht in de het brandstofverbruik, de rijstijl en prestaties van de truck.

  • Positioning biedt informatie over de locatie van de truck en gereden routes. Hiermee kan een planner bijvoorbeeld zien of een extra route nog past in het schema van een chauffeur.

  • Driver Times geeft onder meer inzicht in rij- en rusttijden, biedt de mogelijkheid om tachograaf en chauffeurskaarten op afstand te downloaden, en geeft een reminder als de chauffeurskaart binnenkort verloopt.

  • In de toekomst zal het platform zich nog uitbreiden, één van de mogelijkheden is om software en abonnementen aan te kopen op het platform en deze als klant op afstand te installeren.

WELKE MODELLEN ZIJN GESCHIKT VOOR CONNECTIVITEIT?

Onderstaande modellen hebben standaard een Tele Gateway Module, waarmee een truck op afstand kan worden gevolgd en geüpdatet.

Diesel aangedreven voertuigen:

  • Volvo FMX
  • Volvo FM
  • Volvo FH

Elektrisch aangedreven voertuigen:

  • Volvo FMX Electric
  • Volvo FM Electric
  • Volvo FH Electric

Bij andere modellen kan dit optioneel worden ingebouwd.