Gaverland
WAT LEVERT DE VOLVO FH I-SAVE OP?
REPORTAGE
Transportbedrijf Gaverland heeft in drie jaar tijd ruim 80% van zijn wagenpark vervangen door Volvo’s FH I-Save. De keuze voor deze 4x2-trekkers met de zuinige Turbo Compound-motor betaalt zich uit in de praktijk, ziet zaakvoerder Philippe Vanderbeken. “Ons verbruik is substantieel gedaald.”
SCHERPE FOCUS OP HET VERBRUIK
Gaverland uit Gavere-Asper is gespecialiseerd in het transport van losgestorte goederen, zoals meststoffen, ferrolegeringen, klei en grind. “Dat doen we in de Benelux en Duitsland”, zegt zaakvoerder Philippe Vanderbeken. “Een truck rijdt bij ons 3000 kilometer per week dus het dieselverbruik is bij ons een grote factor. Brandstof is voor ons 25% van onze kosten en een grote bepalende factor in het totale kostenplaatje. Al ruim dertig jaar volg ik het dieselverbruik nauwlettend met als insteek: hoe haal je het beste resultaat uit een truck?”
“Voorheen zaten we op een gemiddeld verbruik van 30 à 31 liter per 100 kilometer. Met de Volvo FH I-Save is dat gedaald naar 27 à 28 liter.”
Philippe Vanderbeken, zaakvoerder Transportbedrijf Gaverland
METEEN OVERTUIGD NA EEN TESTRIT
“Toen de Volvo FH I-Save net nieuw was, werd ik benaderd om een testrit te maken. Ik heb toen een parcours van 50 kilometer uitgezet in de Vlaamse Ardennen, met ook een aantal steile klimmetjes en afdalingen. Eerst heb ik deze ronde gereden met een standaard Volvo FH. Meteen daarna heb ik datzelfde traject in de Volvo FH I-Save met dezelfde trailer en lading afgelegd. De Volvo FH I-Save was omgerekend 2,5 liter per 100 kilometer zuiniger. Ik was meteen overtuigd van het potentieel van deze truck en sindsdien is elke nieuwe truck die ik koop een Volvo FH I-Save.”
HOEVEEL BESPARING LEVERT DE VOLVO FH I-SAVE OP?
Gaverland heeft binnenkort twaalf Volvo FH I-Save-trekkers in de vloot. “We hebben vijftien trekkers in ons wagenpark dus in een tijdsbestek van nog geen drie jaar hebben we ruim 80% van onze vloot vervangen door de Volvo FH I-Save. De resultaten spreken voor zich. Voorheen zaten we op een gemiddeld verbruik van 30 à 31 liter per 100 kilometer. Met de Volvo FH I-Save is dat gedaald naar 28 liter. We rijden ongeveer 700.000 kilometer met een truck en op zo’n kilometrage scheelt het lagere verbruik meer dan een slok op een borrel. De meerprijs van de Volvo FH I-Save verdienen we binnen 1,5 à 2 jaar terug.”
“Met de nieuwe Volvo FH I-Save verwachten we nog eens 3 à 4 procent extra te kunnen besparen.”
Philippe Vanderbeken, zaakvoerder Transportbedrijf Gaverland
EXTRA BESPAREN MET NIEUWE VOLVO FH I-SAVE
De eerste drie Volvo’s FH I-Save van Gaverland hebben een 460 pk-motor. “Op advies van Volvo hebben we nadien gekozen voor 500 pk omdat we daarmee het beste rendement kunnen behalen. Dat blijkt ook in de praktijk: de Volvo FH I-Save met 500 pk is per 100 kilometer nog eens 1 liter zuiniger. Sinds kort rijden we met de Volvo FH I-Save van het nieuwste model met allerlei updates die het verbruik verder verlagen. Hiermee verwachten we nog eens 3 à 4 procent extra te kunnen besparen.”
BEKIJK DE VIDEO: DE UPDATES VAN DE VOLVO FH I-SAVE
VAN VOLVO F89 NAAR VOLVO I-SAVE
Het wagenpark van Gaverland bestaat volledig uit Volvo-trucks. “Gaverland bestaat sinds 1963 en ik ben opgegroeid met Volvo. Toen ik 11 jaar oud was, leerde mijn peter mij een Volvo F89 te besturen en sindsdien heb ik alle evoluties meegemaakt. Qua TCO kan naar mijn mening voorlopig niemand aan Volvo tippen en ik ben ook zeer tevreden over Nebim. Ik kom al 35 jaar in de werkplaats, eerst bij Belaen en na de overname bij Nebim, en heb een zeer goede band opgebouwd. De keuze voor Volvo is ook een stuk prestige: voor een transporteur is het wagenpark hét visitekaartje en Volvo is voor mij het beste voertuig voor mijn specifieke transportactiviteiten. Neem alleen al de I-Shift-versnellingsbak: dat is toch nog altijd de beste versnellingsbak die er is.”