General Safety Regulations
ALLES OVER VERPLICHTE NIEUWE VEILIGHEIDSSYSTEMEN VOOR TRUCKS
NEBIM
Nieuwe trucks moeten vanaf juli 2024 voldoen aan de General Safety Regulation (GSR). Dat houdt in dat een reeks veiligheidssystemen verplicht is in nieuwe trucks. Welke veiligheidssystemen zijn dit?
EEN 11-TAL VEILIGHEIDSSYSTEMEN
De verkeersveiligheid vergroten en bestuurders, voetgangers en fietsers beter beschermen. Dat wil de Europese Unie bereiken met de General Safety Regulation (GSR). Vanaf juli 2024 zijn daarom acht veiligheidssystemen verplicht in nieuwe trucks. In 2026 en 2029 volgen nog drie veiligheidssystemen. Welke systemen zijn wanneer verplicht?
Vanaf juli 2024 is een aantal nieuwe veiligheidsfuncties verplicht op nieuwe trucks.
1. NOODSTOPSIGNAAL
Een knipperend remlicht (of daarmee vergelijkbaar) dat aan andere weggebruikers achter de vrachtwagen aangeeft dat het voertuig snel afremt of krachtig remt.
2. ACHTERUITRIJDETECTIE
Technologie, zoals camera of sensoren, waardoor de chauffeur weet dat zich achter de truck objecten en mensen bevinden.
3. BANDENSPANNING MONITORING
Een systeem dat de bandenspanning van de truck in de gaten houdt. Daalt de bandenspanning? Dan wordt dit realtime gemeld aan de chauffeur. Dit is mogelijk met het Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) van Volvo Trucks.
4. INTELLIGENTE SNELHEIDSONDERSTEUNING
Een systeem dat de snelheid van de truck actief in de gaten houdt en de chauffeur waarschuwt als de snelheidslimiet wordt overschreden. Volvo Trucks heeft hiervoor het veiligheidssysteem Intelligent Speed Assist ontwikkeld.
5. DODEHOEKWAARSCHUWING
Dodehoekwaarschuwing die de chauffeur waarschuwt als kwetsbare weggebruikers, zoals fietsers en voetgangers, zich naast de truck bevinden of vóór de truck oversteken. Volvo Trucks heeft hiervoor het veiligheidssysteem Front Short Range Assist ontwikkeld. Een frontradar en een camera detecteren of iemand zich voor de vrachtwagen bevindt. Dreigt er een aanrijding? Dan wordt de chauffeur visueel en met een geluidssignaal gewaarschuwd.
6. INFORMATIESYSTEEM OVER WEGRIJDEN
Een systeem dat de chauffeur waarschuwt als zich kwetsbare weggebruikers vóór het voertuig bevinden bij het uit stilstand wegrijden of bij langzaam rijden.
7. ONDERSTEUNING VAN DE INSTALLATIE VAN EEN ALCOHOLSLOT
De gewijzigde regelgeving vereist een gestandaardiseerde interface voor een alcoholslot (blaasapparaat) in voertuigen.
8. DRIVER ALERT SUPPORT
Een veiligheidssysteem om de alertheid van de chauffeur te beoordelen. Dit systeem controleert bijvoorbeeld hoe lang de chauffeur al rijdt en waarschuwt als een pauze nodig is.
9. GEAVANCEERDE AFLEIDINGSWAARSCHUWING
Een veiligheidswaarschuwingssysteem dat in staat is te herkennen hoeveel aandacht een chauffeur aan een situatie besteedt en de chauffeur zo nodig waarschuwt. Dit systeem is vanaf 2026 verplicht.
10. VERBETERD DIRECT ZICHT VANUIT DE CHAUFFEURSPOSITIE
Specifieke vereisten om 'direct zicht' (wat chauffeurs direct door de ruiten van hun voertuig kunnen zien) te verbeteren en dode hoeken weg te nemen. De nieuwe normen zijn bedoeld zodat chauffeurs fietsers en voetgangers sneller en gemakkelijker kunnen zien. Dit is verplicht vanaf 2029.
11. GEGEVENSRECORDER VOOR INCIDENTEN
Een 'black box'-gegevensrecorder voor ongevallen. Dit is verplicht vanaf begin 2029.
Het doel: het aantal ongevallen tussen trucks en kwetsbare weggebruikers verminderen.
OP WEG NAAR ZERO ACCIDENTS
’Vision Zero’: dat is het lange-termijndoel van de EU. Dat betekent nul doden en nul ernstig gewonden op de Europese wegen in 2050. Deze visie sluit naadloos aan bij Volvo Trucks' ultieme doel van zero accidents. Veiligheid is één van de speerpunten van Volvo Trucks. Daarom werkt Volvo Trucks continu aan de ontwikkeling van hoogwaardige en innovatieve trucks en veiligheidssystemen die de kans op ongevallen en de gevolgen ervan verminderen.