Volvo
10 JAAR VOLVO DYNAMIC STEERING
NEBIM
De beroemde video met de ‘Epic Split’ van Jean-Claude Van Damme – tot nu toe 117 miljoen keer bekeken op YouTube, toont de stabiliteit van het systeem en de ‘Hamster Stunt'-video demonstreert het stuurgemak – want zelfs een hamster blijkt in staat een FMX met Volvo Dynamic Steering in een groeve naar boven te sturen. Voor dat laatste waren er welw at wortels nodig.
MAKKELIJKER STUREN
VDS, de met prijzen bekroonde innovatie, geïntroduceerd in 2013, maakt het besturen van zware trucks gemakkelijker. Het biedt chauffeurs een veiligere en prettigere werkomgeving en draagt bij aan het streven naar nul ongevallen waar een Volvo-truck bij betrokken is. Volvo Trucks onderstreept hiermee haar inzet voor meer veiligheid in de transportsector. In 2018 werden nieuwe functies zoals Persoonlijke instellingen, Stability Assist, Lane Keeping Assist en de mogelijkheid om de truck op afstand te besturen toegevoegd.
DE WERKING VAN VOLVO DYNAMIC STEERING
Volvo Dynamic Steering combineert conventionele, hydraulische stuurkracht met een elektromotor, die is gemonteerd op de stuurinrichting. Onbedoelde stuurbewegingen worden door het systeem gecorrigeerd en extra stuurkoppel wordt geboden wanneer dat nodig is. Dit vergemakkelijkt het sturen, waardoor er met precisie kan worden gemanoeuvreerd.
RECHTDOOR RIJDEN
Voor andere inzet, zoals het langeafstand transport, zorgt Volvo Dynamic Steering ervoor dat plotselinge zijwind of een hellend wegdek wordt gecompenseerd, waardoor de truck de rijrichting blijft volgen. En als onverhoopt sprake is van een klapband, helpt VDS de truck op de rijbaan te houden. Ook bij een krachtige remingreep, waarbij de wielen op verschillende oppervlakken staan, streeft het systeem ernaar om de truck rechtdoor te laten gaan. Daarnaast zorgt VDS ervoor dat het stuur terugkeert naar zijn oorspronkelijke positie, zowel bij het vooruitrijden als het achteruitrijden.
UITGERUST EN MINDER BLESSURES
Volvo Dynamic Steering biedt chauffeurs meer veiligheid, comfort en verbeterde ergonomie. Chauffeurs worden daardoor minder belast tijdens het sturen. Bovendien vangt het systeem schokken op zoals oneffenheden in het wegdek, waardoor het stuur niet gaat trillen of schudden. Dit resulteert in meer uitgeruste chauffeurs en minder uitval door blessures.
AANVULLENDE VEILIGHEIDSSYSTEMEN
Sinds de introductie tien jaar geleden zijn aanvullende veiligheidssystemen toegevoegd aan Volvo Dynamic Steering, waaronder Stability Assist, dat de truck stabiliseert als er slipgevaar dreigt. Lane Keeping Assist waarschuwt als de chauffeur onbedoeld de rijstrookmarkering nadert. Ook is er de mogelijkheid om de truck extern te bedienen met behulp van een afstandsbediening.